Blog Archive

20110131

dunia sudah maju, bahasa pun bertambah maju.


budak zaman sekarang makin maju. terlalu advance. jangan hairan kalau budak baru belajar berjalan sudah ada facebook. memang lah ada sebab mak bapak dorang buat kan. bila sudah pandai bercakap hadiah untuk hari jadi handphone. bukan handphone yang screen hitam putih punya. bukan juga handphone yang ada torchlight. tapi handphone yang boleh tekan tekan dekat screen tu. yang ada tulisan "slide to unlock". guna jari pun boleh. memang maju lah. 

bila ada handphone jenama nokia black and white screen & sim card di tangan boleh tunjuk lagak sudah. siap gantung di leher lagi masuk pintu pagar sekolah sambil buka dada selebar yang boleh. tapi itu dulu masa zaman aku sekolah rendah. itupun waktu darjah lima. sekarang jangan cakap la. kalau handphone black & white bagus simpan dalam poket seluar.  simpan dalam dalam. nanti orang nampak. maluuuuuuuuuuu kan?

bila sudah ada handphone. mesti lah pandai texting. bila ada facebook. mesti lah pandai update status. online guna laptop jenama APPLE, guna handphone iPHONE. tapi bahasa hancur. tiada guna lah wey.

aku = aquwh , akoe
kamu = car-moe, kamux
buat = buwat, buad
dia = diax, dhea
tapi = tapiew
sial = sialxs, xial, sheal
korang = kowunkh
sayang = sayunkx, shayank
sms = xmx, es-m-es

siapa boleh bagitau aku bahasa apa dorang guna tu? comel ka cakap begitu? kena puji ka? ishhh. meluat ada lah. "tak cukew larh syayunk macawm newh".  eeee. haha. macam tak pernah belajar tatabahasa. aku memang salute dorang juga la. sebab dorang suka menyeksa jari jemari dorang tu. bagus bagus perkataan pendek jadi panjang. "siapa" jadi "sheapah". manja lah konon begitu tu? *tidak sama sekali*

ehh, sorry kalau ada sesiapa yang terasa. alaaaaaaaaaa, jangan lah terasa sebab kamu bukan taip macam begini pun. yaa yaa yaa? kita kawan kan. *wink wink ;)

No comments:

Post a Comment